WOŚP - Przesiewowe Badania Słuchu u Noworodków
odwiedź nasze salony akustyki słuchu

tel. 81 443 04 44

ul. Chodźki 3 lokal 8, 20-093 Lublin

Godziny pracy: pon.-pt. od 8.00 do 18.00,
sobota od 9.00 do 14.00

zobacz mape Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

NFZ logo

Posiadamy umowę z NFZ


ISO 9001:2015 logo

Nasze usługi medyczne objęte są certyfikatem
ISO 9001:2015

Zapytaj logopedę

Jeśli niepokoi Cię rozwój logopedyczny Twojego dziecka lub masz inne pytanie związane z logopedią, wypełnij poniższy formularz. Postaramy się bezpatnie i jak najbardziej rzeczowo odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Głoską najbardziej wyczekiwaną przez rodziców jest r. Często poprawiają wymowę dziecka, mówiąc: "Nie mówi się lowel tylko rower". Zdarzają sie przypadki wyśmiewania dziecka ze względu na jego trudności z wymową r.

Bardzo ważne jest to, żeby wiedzieć, kiedy możemy oczekiwać od dziecka wymawiania głoski r. Kształtuje sie ona około 5/6 roku życia. Jeśli przed tym czasem dziecko jest naciskane przez rodziców, by mówiło r, wypowie je, jednak realizacja głoski będzie nieodpowiednia, r zostanie zniekształcone. Stanie się tak, ponieważ niedojrzały układ artykulacyjny dziecka nie będzie w stanie, na tym etapie, wygenerować poprawnego r. Zdeformowane r nie brzmi dobrze, co więcej, zajmuje miejsce prawidłowo brzmiącej głoski, która może się juz nigdy nie pojawić. Starajmy się więc cierpliwie czekać na r, a jednocześnie rozsądnie stymulować dziecko w kierunku uzyskania tej głoski. Co możemy zrobić?

1. Usprawniajmy narządy artykulacyjne dziecka, przede wszystkim język. Przygotujmy w tym celu podwójne obrazki przedstawiające wyobrażenie danego ruchu artykulacyjnego, na przykład obrazek rakiety sugeruje ćwiczenie polegające na uniesieniu czubka języka za górne zęby przy szeroko otwartych ustach. Obrazek samolotu zachęca do wykonania następującego ćwiczenia:

- samolot startuje- język dotyka nosa,

- samolot leci- język dotyka policzków,

- samolot ląduje- język dotyka brody.

Tak przygotowanymi parami obrazków możemy bawić się z dzieckiem w grę Memo czy Piotrusia Pana.

Dobrym pomysłem jest również przyklejanie do podniebienia dziecka cienkiego wafelka, zadaniem dziecka jest odczepić jedzenie za pomocą ruchów języka. Dziecko może również oblizywać nałożony pod nosem dżem, miód, krem czekoladowy.

2. Zachęcajmy średniaka, starszaka do naśladowania odgłosów otoczenia, możemy w tym celu układać zagadki.

- jak kracze wrona? (kra, kra),

- jak dzwoni dzwonek? (dryn dryn),

- co mówi woźnica, gdy chce zatrzymać konia? (prrr),

- co słychać, gdy dziadzio siekierą rąbie drwa? (trach),

- co słychać, gdy leci ptak? (frrr),

- jak warczy pies? (wrrr),

- co słychać, gdy trzęsiemy się z zimna? (brrr).

3. Nie zniekształcajmy słów, dziecko już jako niemowlę musi osłuchać sie z prawidłową mową. Nie mówmy jowej, lowel tylko rower. Nie jabłuśko tylko jabłuszko, jabłko. Nie siociek, tylko soczek, sok.

4. Czasem dziecko nie jest w stanie unieść języka, mimo regularnych ćwiczeń. Stanowi to duży problem, pionizacja języka jest niezbędna przy wymowie r (przy wymowie tej głoski czubek języka umieszczony za górnymi zębami drga). Powodem takiego stanu może być zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe. Długość wędzidełka jest w stanie ocenić pediatra, laryngolog. Jeśli długość wędzidełka będzie niezadowalająca, lekarz skieruje dziecko na zabieg wykonywany przez chirurga w znieczuleniu miejscowym.

 

Opracowanie: mgr Magdalena Urban-Trznadel, logopeda

 

© 2019 ACS Słuchmed - dane kontaktowe, infolinia 801 000 819
projekt i wykonanie itp media