WOŚP - Przesiewowe Badania Słuchu u Noworodków
odwiedź nasze salony akustyki słuchu

tel. 81 443 04 44

ul. Chodźki 3 lokal 8, 20-093 Lublin

Godziny pracy: pon.-pt. od 8.00 do 18.00,
sobota od 9.00 do 14.00

zobacz mape Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

NFZ logo

Posiadamy umowę z NFZ


ISO 9001:2015 logo

Nasze usługi medyczne objęte są certyfikatem
ISO 9001:2015

Zapytaj logopedę

Jeśli niepokoi Cię rozwój logopedyczny Twojego dziecka lub masz inne pytanie związane z logopedią, wypełnij poniższy formularz. Postaramy się bezpatnie i jak najbardziej rzeczowo odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Pierwszym niepokojącym objawem skłaniającym rodzica do poszukiwania pomocy u specjalisty (psychologa, logopedy, pedagoga) są niepowodzenia dziecka w nauce czytania i poprawnym pisaniu. Słysząc opinie innych rodziców mówiących: „Moja Kasia już samodzielnie płynnie czyta opowiadania wprawiając tym dziadków w zachwyt”, zastanawiamy się czy poziom czytania i pisania naszego dziecka  jest właściwy dla jego wieku. Zaczynamy automatycznie doszukiwać się w naszym dziecku cech lub przynajmniej predyspozycji do dysleksji.

 

Dysleksja – termin ten pochodzi z języka greckiego i oznacza „trudności w czytaniu”.

Dysgrafia to zaburzenia techniki pisania.

Dysortografia to trudności w poprawnej ortograficznie pisowni.

Dyskalkulia to trudności z liczeniem.

Dysfazja to trudności z mową i językiem.

Współcześnie dysleksja to „ specyficzne trudności w uczeniu się”.

Pamiętajmy, że specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się tylko w przypadku stwierdzenia prawidłowego rozwoju umysłowego, a objawy dysleksji zmieniają się wraz z rozwojem dziecka.

Jeżeli zauważasz u dziecka:

  • zbyt wolne tempo głośnego czytania,
  • czytanie za pomocą głoskowania czy sylabizowania,
  • słabe rozumienie przeczytanego tekstu,
  •  trudności w pisaniu ze słuchu,
  •  trudności w przepisywaniu tekstu,
  •  liczne błędy ortograficzne pomimo znajomości zasad,
  •  trudności z koordynacją ruchową, kłopoty z koncentracją uwagi,

zgłoś się do specjalisty (pedagoga szkolnego, logopedy lub poradni pedagogiczno-psychologicznej).

Dysleksja w wieku przedszkolnym?

Na etapie zerówki (5, 6 – latki) diagnoza dysleksji jest wręcz niemożliwa. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym jest nierównomierny, a dysproporcje między rówieśnikami ogromne – jeden pięciolatek już czyta, inny dopiero się uczy, jeszcze inny nie opanował tej umiejętności w ogóle, jeden nie ma trudności z czynnościami szkolnymi czy samoobsługowymi, a  drugi przejawia problemy z samodzielnym jedzeniem.  To naturalne. Na tym etapie edukacji możemy tylko mówić o wybiórczych objawach dysleksji,  a w zasadzie jej przyszłym ryzyku.

Ryzyko dysleksji występuje jeśli dziecko:

  • wykazuje nasilone trudności w nauce czytania: czyta bardzo wolno, głoskuje tekst, przekręca wyrazy, „nie składa liter w całość”,
  • nie rozumie przeczytanego tekstu, głoskując wyraz zapomina o początkowej sylabie,
  • litery i wyrazy uporczywie pisze w sposób zwierciadlany albo odwzorowuje tekst od prawej strony do lewej,
  • ma trudności z samodzielnym ubieraniem się, zapinaniem guzików, układaniem przedmiotów, rozróżnianiem stron, kształtów,
  • potrzebuje więcej czasu na wykonanie prostych czynności.

Objawy dysleksji u uczniów szkoły podstawowej

Dziecko przejawia cechy jednego z poniższych modeli czytania:

  1. dziecko robi mało błędów, lecz tempo czytania jest wolne; tekst głoskuje lub sylabizuje; słabe jest także rozumienie czytanego tekstu;
  1. dziecko bardzo szybko czyta, lecz popełnia wiele błędów, domyśla się treści często zgaduje,  słabo rozumie przeczytany tekst.

Pisanie:

  • popełnia błędy podczas przepisywania,
  • ma trudności z zapamiętaniem kształtu liter i ich odwzorowaniem,
  • nieprawidłowo łączy litery,
  • wykazuje nasilone trudności w pisaniu ze słuchu,
  • nie przestrzega liniatury,
  • pisownia jest mało czytelna.

Dziecko z trudnościami o charakterze dyslektycznym:

  • wykazuje małą sprawność ruchową, np. trudności w nauce jazdy na rowerze dwukołowym, łyżwach, nartach,
  • niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • ma trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych, np. chodzenie po linii, stanie na jednej nodze,
  • nie opanowało czynności samoobsługowych, np. ubierania się, mycia zębów, zapinania guzików,
  • ma trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem,
  • nieprawidłowo trzyma kredkę,
  • ma trudności z odtwarzaniem, np. figur geometrycznych,
  • ma trudności z wyodrębnieniem szczegółów, np. z zadaniami na znalezienie 10 cech różniących obrazki,
  • z trudem odróżnia podobne kształty, np. liter m – nl – ł – t; myli od – do,
  • ma trudności z tworzeniem rymów,
  • przestawia głoski i sylaby w złożonych wyrazach,
  • ma trudności z różnicowaniem głosek podobnych, np. koza-kosag – k,
  • ma trudności z zapamiętaniem sekwencji nazw albo serii nazw, np. kolejnych nazw miesięcy, dni tygodnia,
  • ma trudności z odróżnianiem prawej i lewej strony przy ustalonej już lateralizacji
  • ma trudności z określaniem pory roku, dnia, czasu na zegarze.

Objawy dysleksji w starszym wieku szkolnym:

  • wolne tempo czytania,
  • trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu,
  • niechęć do czytania długich tekstów i książek,
  • trudności z pisaniem wypracowań,
  • popełnianie błędów gramatycznych,
  • nieczytelne pismo,
  • w nauce języków obcych trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi słownych,
  • trudności z zapamiętaniem słówek,
  • nieprawidłowa wymowa,
  • trudności z rozumieniem i zapamiętaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę,
  • przestawianie cyfr,
  • nieprawidłowe zapisywanie znaków matematycznych,
  • nieprawidłowe wykonywanie wykresów,
  • kłopoty z wyobraźnią przestrzenną,
  • trudności z opanowaniem terminologii z biologii, fizyki, chemii, geografii,
  • nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji,
  • trudności z czytaniem i rysowaniem map, zapamiętaniem nazw, nut,
  • trudności z orientacją w czasie i przestrzeni,
  • trudności w ćwiczeniach równoważnych, gier z piłką, bieganiu.

W diagnozie bardzo ważny jest czas. Jeżeli zatem dziecko przejawia chociaż niektóre z powyższych objawów nie należy ich bagatelizować.  Czasem  konsultacja z psychologiem, pedagogiem czy logopedą wystarczy do rozwiania wątpliwości . Rozwój dziecka zależy od jego indywidualnych predyspozycji, ale jakże  łatwiej jest mu zdobywać  nowe umiejętności w zgodzie z własnymi możliwościami.

Opracowanie: mgr Magdalena Chabior

 

 

© 2020 ACS Słuchmed - dane kontaktowe, infolinia 801 000 819
projekt i wykonanie itp media