WOŚP - Przesiewowe Badania Słuchu u Noworodków
odwiedź nasze salony akustyki słuchu

tel. 81 443 04 44

ul. Chodźki 3 lokal 8, 20-093 Lublin

Godziny pracy: pon.-pt. od 8.00 do 18.00,
sobota od 9.00 do 14.00

zobacz mape Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

NFZ logo

Posiadamy umowę z NFZ


ISO 9001:2015 logo

Nasze usługi medyczne objęte są certyfikatem
ISO 9001:2015

Zapytaj logopedę

Jeśli niepokoi Cię rozwój logopedyczny Twojego dziecka lub masz inne pytanie związane z logopedią, wypełnij poniższy formularz. Postaramy się bezpatnie i jak najbardziej rzeczowo odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Często zastanawiamy się, czy nasze dziecko mówi poprawnie? Czy rozwój jego mowy przebiega prawidłowo, czy jest opóźniony, zaburzony, czy odpowiedni do wieku rozwojowego? Na podstawie tego, jak dziecko mówi, oceniamy jego rozwoju intelektualny, emocjonalny, jego dojrzałość szkolną. Pamiętajmy, iż utrwalone, niewyprowadzone zaburzenia mowy oraz wady wymowy powodują, że dzieci błędnie piszą, niepoprawnie czytają, brak im swobodny oraz chęci wypowiadania się.

JPierwszy etap edukacji , czyli moment pójścia do przedszkola stanowi także często pierwszą okazję do zwrócenia uwagi na sposób i poziom komunikowania się dziecka z otoczeniem. Najszybszą metodą, niestety nie zawsze najlepszą, jest konfrontacja dziecka z rówieśnikami: na przykład nasz maluszek rozumie wszystko, ale mało mówi, rzadko kiedy wypowiada się intencjonalnie, używa tylko tych samych schematów językowych do wszystkich sytuacji komunikacyjnych, często zastępuję mowę gestem. Zastanawiamy się czy może zasób jego słownictwa jest ubogi? Czy poprawnie buduje zdania, czy prawidłowo wymawia niektóre głoski lub jeszcze wcale ich nie wymawia, czy też zastępuje je innymi? Ulegamy również obiegowym, często powtarzanym opiniom mówiącym: „do trzeciego roku życia dziecko może nie mówić” albo „chłopcy mówią później”. Pamiętajmy, że do momentu sprawdzenia czy nasze dziecko dobrze słyszy, czy jest sprawne ruchowo, czy nie przejawia żadnych zaburzeń neurologicznych, trudno wyrokować. Aby ocenić, czy dziecko „dobrze” mówi lub w jaki sposób można mu pomóc, by mowa się wykształciła warto udać się na konsultacje do logopedy.



Czy udać się do logopedy?

Nasz mały przedszkolak może jeszcze pozwolić sobie na małe odstępstwa. Wadliwa artykulacja to taka, gdy tworzone dźwięki mowy zastępowane są innymi głoskami lub ulegają deformacji, co oznacza, że w wyniku nieprawidłowego ułożenia narządów mowy powstają inne, obce dla języka polskiego brzmienia dźwięków mowy. Należy jednak odróżniać wadę wymowy od nieukończonego procesu rozwoju i nabywania mowy.

Warto wiedzieć, że:

  • sześciolatek powinien mieć opanowane już wszystkie głoski i technikę mówienia
  • pięciolatek ma prawo mówić jeszcze lyba zmiast ryba, a zaczyna wymawiać już sz, ż, cz, dż
  • czterolatek będzie poprawnie wymawiał głoski s, z, c, dz, k, g
  • trzylatek może cechować się wieloma nieprawidłowościami artykulacyjnymi: może mówić np. tula zamiast kura, może brzmieć „dziecinnie”, opuszczać sylaby w wyrazie, upraszczać grupy spółgłoskowe (mówić np. śupa midolowa zamiast zupa pomidorowa), ale potrafi już podnieść czubek języka do podniebienia podczas wypowiadania l i opanowuje wymowę głosek f, w

Do podjęcia terapii logopedycznej skłaniać nas powinien po pierwsze wiek dziecka, przy czym dopuszczalne są w określonych grupach wiekowych małe odstępstwa artykulacyjne.

Kiedy logopeda jest niezbędny?

Wskazaniem do zasięgnięcia porady logopedycznej lub podjęcia systematycznej terapii powinny być:

  1. nieprawidłowa, zniekształcona wymowa;
  2. opóźniony czas pojawiania się poszczególnych etapów mowy dziecka;
  3. dysfunkcje rozwojowe (wcześniactwo, wady rozwojowe), na które mogą „nakładać się” problemy z porozumiewaniem się.

Czy obserwuję u mojego dziecka?

  • zbyt długie, tzn. powyżej 1,5 roku życia, picie z butelki ze smoczkiem, podawanie papkowatych pokarmów;
  • ssanie smoczków, palców, warg, obgryzanie paznokci lub kredek;
  • trudności w oddychaniu przez nos (częste katary, przerost trzeciego migdałka lub zbyt duże migdałki podniebienno-gardłowe);
  • wady zgryzu, braki w uzębieniu;
  • wady słuchu, przekręcanie wyrazów;
  • późniejsze rozpoczęcie siadania, chodzenia;
  • nieprawidłowe wzorce mówienia, np. naśladowanie złej wymowy osób z najbliższego otoczenia;
  • poważniejsze wady organiczne, uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, wcześniactwo, zaburzenia neurologiczne, wady genetyczne, obciążenia okołoporodowe;
  • problemy w różnicowaniu głosek;
  • nieprawidłowa budowa lub mała sprawność warg, języka, podniebienia, np.: krótkie wędzidełko podjęzykowe, rozszczepy wargi i podniebienia.

Pamiętajmy, że od nas samych zależy, jak mówić będą nasze dzieci. Słuchajmy naszych dzieci, ale przede wszystkim do nich mówmy.

Opracowała mgr Magdalena Chabior

© 2020 ACS Słuchmed - dane kontaktowe, infolinia 801 000 819
projekt i wykonanie itp media