WOŚP - Przesiewowe Badania Słuchu u Noworodków
odwiedź nasze salony akustyki słuchu

tel. 81 443 04 44

ul. Chodźki 3 lokal 8, 20-093 Lublin

Godziny pracy: pon.-pt. od 8.00 do 18.00,
sobota od 9.00 do 14.00

zobacz mape Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

NFZ logo

Posiadamy umowę z NFZ


ISO 9001:2015 logo

Nasze usługi medyczne objęte są certyfikatem
ISO 9001:2015

Zapytaj logopedę

Jeśli niepokoi Cię rozwój logopedyczny Twojego dziecka lub masz inne pytanie związane z logopedią, wypełnij poniższy formularz. Postaramy się bezpatnie i jak najbardziej rzeczowo odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Mowa jest niezwykle złożonym zjawiskiem. Sprawne mówienie i rozumienie przekazywanych treści wymaga zaangażowania wielu funkcji umysłowych i fizycznych mówiącej osoby. Gdy dziecko wchodzi w świat słów i kryjących się za nimi treści, staje przed olbrzymim wyzwaniem, wymagającym uruchomienia całego potencjału młodego organizmu.

 

Jednym z warunków przyszłego mówienia jest sprawność narządów mowy, warg, języka, prawidłowe oddychanie i wzajemna współpraca narządów artykulacyjnych. Duża część tych sprawności kształtuje się naturalnie i jeżeli nie ma przeszkód wynikających z wad rozwojowych czy choroby, dzieci osiągają potrzebne umiejętności. W każdej jednak sytuacji, nawet wtedy, gdy małe dziecko rozwija się prawidłowo, można znacznie ułatwić mu wejście na drogę mówienia. Zaczynając od karmienia piersią, które oprócz funkcji żywieniowych niejako przy okazji przygotowuje tak zwany aparat mowy do przyszłego działania. To połączenie umiejętności jedzeniowych z mówieniem warto wykorzystywać szczególnie u dwu- i trzylatków, ale i później w całym okresie przedszkolnym. Chodzi o takie karmienie dziecka, które dodatkowo będzie wzmacniało umiejętności żucia, połykania, z czasem także formowania w ustach kęsów jedzenia przed połknięciem. Potem przychodzi gryzienie, gdy dziecko dzieli kawałeczki jedzenia stawiające opór, musi się z tym zmagać, pokonując twarde dla niego cząstki jabłka czy marchewki. Nie należy tego unikać. Podobnie różne techniki picia, które wprowadzamy w codzienne żywienie, mogą przynieść wiele korzyści. Picie z łyżeczki, picie z różnych butelek, picie przez słomki doskonale formuje i usprawnia narządy mowy. W każdym jednak przypadku, szczególnie przy wymagających wysiłku i nowych produktach, zalecana jest czujna obecność dorosłej osoby. Nigdy nie dawajmy dziecku niczego do jedzenia w samochodzie. Dziecko może potrzebować pomocy. Zanim zauważymy problem, zatrzymamy auto, obiegniemy je dookoła, wypniemy dziecko z fotelika, może upłynąć zbyt wiele czasu. W warunkach domowych warto pomyśleć o zabawach połączonych z jedzeniem, takich jak zlizywanie drobin smacznych rzeczy z płaskiego talerzyka, wybieranie przy pomocy języka z głębokich łyżek lub małych miseczek na przykład jogurtu, naśladowanie oblizującego się kota lub psa. Dobre jest zbieranie wargami małych kawałeczków owoców, ciastek i podobnych produktów, podobnie jak koń bierze kostkę cukru położoną na dłoni. Ważne jest pogodne połączenie jedzenia z zabawą, dostrzeganie w codziennej czynności okazji do budowania więzi, samodzielne wymyślanie sposobów uatrakcyjniania tego wspólnego czasu. Czasem, gdy się rozmawia z rodzicami nieco starszych dzieci, przyznają oni, że wiele kłopotów z jedzeniem wyniknęło z ich własnej krótkowzroczności, karmienia „na siłę” niegłodnych dzieci, rozwiązywania różnych drobnych problemów słodyczami i tak dalej.

Dziecko musi jeść i chce mówić. Chodzi o skuteczne wykorzystanie codzienności i naturalnego porządku dla rozwoju młodej osoby i osadzenia jej w przyjaznym, kochającym otoczeniu.

Opracował mgr Janusz Pielaszkiewicz

© 2020 ACS Słuchmed - dane kontaktowe, infolinia 801 000 819
projekt i wykonanie itp media