WOŚP - Przesiewowe Badania Słuchu u Noworodków
odwiedź nasze salony akustyki słuchu

tel. 81 443 04 44

ul. Chodźki 3 lokal 8, 20-093 Lublin

Godziny pracy: pon.-pt. od 8.00 do 18.00,
sobota od 9.00 do 14.00

zobacz mape Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

NFZ logo

Posiadamy umowę z NFZ


ISO 9001:2015 logo

Nasze usługi medyczne objęte są certyfikatem
ISO 9001:2015

Zapytaj logopedę

Jeśli niepokoi Cię rozwój logopedyczny Twojego dziecka lub masz inne pytanie związane z logopedią, wypełnij poniższy formularz. Postaramy się bezpatnie i jak najbardziej rzeczowo odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Logopedia - trudne r

Głoską najbardziej wyczekiwaną przez rodziców jest r. Często poprawiają wymowę dziecka, mówiąc: "Nie mówi się lowel tylko rower". Zdarzają sie przypadki wyśmiewania dziecka ze względu na jego trudności z wymową r.

Bardzo ważne jest to, żeby wiedzieć, kiedy możemy oczekiwać od dziecka wymawiania głoski r. Kształtuje sie ona około 5/6 roku życia. Jeśli przed tym czasem dziecko jest naciskane przez rodziców, by mówiło r, wypowie je, jednak realizacja głoski będzie nieodpowiednia, r zostanie zniekształcone. Stanie się tak, ponieważ niedojrzały układ artykulacyjny dziecka nie będzie w stanie, na tym etapie, wygenerować poprawnego r. Zdeformowane r nie brzmi dobrze, co więcej, zajmuje miejsce prawidłowo brzmiącej głoski, która może się juz nigdy nie pojawić. Starajmy się więc cierpliwie czekać na r, a jednocześnie rozsądnie stymulować dziecko w kierunku uzyskania tej głoski. Co możemy zrobić?

1. Usprawniajmy narządy artykulacyjne dziecka, przede wszystkim język. Przygotujmy w tym celu podwójne obrazki przedstawiające wyobrażenie danego ruchu artykulacyjnego, na przykład obrazek rakiety sugeruje ćwiczenie polegające na uniesieniu czubka języka za górne zęby przy szeroko otwartych ustach. Obrazek samolotu zachęca do wykonania następującego ćwiczenia:

- samolot startuje- język dotyka nosa,

- samolot leci- język dotyka policzków,

- samolot ląduje- język dotyka brody.

Tak przygotowanymi parami obrazków możemy bawić się z dzieckiem w grę Memo czy Piotrusia Pana.

Dobrym pomysłem jest również przyklejanie do podniebienia dziecka cienkiego wafelka, zadaniem dziecka jest odczepić jedzenie za pomocą ruchów języka. Dziecko może również oblizywać nałożony pod nosem dżem, miód, krem czekoladowy.

Czytaj więcej...

Jak pracować z dzieckiem w domu, po wizycie u logopedy?

Dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne pracują pod okiem logopedy raz, czasem dwa razy w tygodniu. Terapia logopedyczna będzie skuteczniejsza i szybciej przyniesie efekt, jeśli, wysłuchawszy wskazówek logopedy, ćwiczyć będziemy również w domu.

Formuła zajęć logopedycznych umożliwia rodzicowi czy dziadkowi uczestniczenie w spotkaniu, dzięki temu wie on, co robić, może zobaczyć, jak logopeda zachęca dziecko do pracy. Jeśli nie możemy uczestniczyć w zajęciach, albo dziecko chętniej ćwiczy bez nas, pamiętajmy, by zawsze porozmawiać z logopedą, zapytać, co można zrobić w domu.

Jeśli chodzi o pracę w domu- warto ćwiczyć z dzieckiem regularnie, najlepiej, by te ćwiczenia odbywały się codziennie. Wystarczy 10-15 minut, by przypomnieć naszemu potomkowi, nad czym pracował na ostatnich zajęciach.

Dobrą okazją do ćwiczeń jest wspólna jazda samochodem, spacer, zaprowadzanie czy przyprowadzanie dziecka z przedszkola, szkoły.

Czytaj więcej...

Czy moje dziecko ma dysleksję?

Pierwszym niepokojącym objawem skłaniającym rodzica do poszukiwania pomocy u specjalisty (psychologa, logopedy, pedagoga) są niepowodzenia dziecka w nauce czytania i poprawnym pisaniu. Słysząc opinie innych rodziców mówiących: „Moja Kasia już samodzielnie płynnie czyta opowiadania wprawiając tym dziadków w zachwyt”, zastanawiamy się czy poziom czytania i pisania naszego dziecka  jest właściwy dla jego wieku. Zaczynamy automatycznie doszukiwać się w naszym dziecku cech lub przynajmniej predyspozycji do dysleksji.

Czytaj więcej...

Kiedy do logopedy?

Często zastanawiamy się, czy nasze dziecko mówi poprawnie? Czy rozwój jego mowy przebiega prawidłowo, czy jest opóźniony, zaburzony, czy odpowiedni do wieku rozwojowego? Na podstawie tego, jak dziecko mówi, oceniamy jego rozwoju intelektualny, emocjonalny, jego dojrzałość szkolną. Pamiętajmy, iż utrwalone, niewyprowadzone zaburzenia mowy oraz wady wymowy powodują, że dzieci błędnie piszą, niepoprawnie czytają, brak im swobodny oraz chęci wypowiadania się.

JPierwszy etap edukacji , czyli moment pójścia do przedszkola stanowi także często pierwszą okazję do zwrócenia uwagi na sposób i poziom komunikowania się dziecka z otoczeniem. Najszybszą metodą, niestety nie zawsze najlepszą, jest konfrontacja dziecka z rówieśnikami: na przykład nasz maluszek rozumie wszystko, ale mało mówi, rzadko kiedy wypowiada się intencjonalnie, używa tylko tych samych schematów językowych do wszystkich sytuacji komunikacyjnych, często zastępuję mowę gestem. Zastanawiamy się czy może zasób jego słownictwa jest ubogi? Czy poprawnie buduje zdania, czy prawidłowo wymawia niektóre głoski lub jeszcze wcale ich nie wymawia, czy też zastępuje je innymi? Ulegamy również obiegowym, często powtarzanym opiniom mówiącym: „do trzeciego roku życia dziecko może nie mówić” albo „chłopcy mówią później”. Pamiętajmy, że do momentu sprawdzenia czy nasze dziecko dobrze słyszy, czy jest sprawne ruchowo, czy nie przejawia żadnych zaburzeń neurologicznych, trudno wyrokować. Aby ocenić, czy dziecko „dobrze” mówi lub w jaki sposób można mu pomóc, by mowa się wykształciła warto udać się na konsultacje do logopedy.

Czytaj więcej...

Dziecko mówi

Mowa jest niezwykle złożonym zjawiskiem. Sprawne mówienie i rozumienie przekazywanych treści wymaga zaangażowania wielu funkcji umysłowych i fizycznych mówiącej osoby. Gdy dziecko wchodzi w świat słów i kryjących się za nimi treści, staje przed olbrzymim wyzwaniem, wymagającym uruchomienia całego potencjału młodego organizmu.

Czytaj więcej...

© 2019 ACS Słuchmed - dane kontaktowe, infolinia 801 000 819
projekt i wykonanie itp media